Skip to content

Kriget är slut av Morgan Alling

December 6, 2011

Kriget är slut berättar Morgan Alling själv om sin uppväxt och varför han blev den han är idag. Jag vill inte gå in på några detaljer för det sköter ”Mogge” så bra själv. Jag vill bara förmedla mina egna känslor av ljudboken och ösa superlativer över den. Jag är kanske jävig i frågan om pappersbok eller ljudbok men jag vädjar ändå till er att i det här fallet LYSSNA istället för att läsa. Jag vet sedan tidigare att Morgan Alling är en bra uppläsare efter att ha lyssnat på Snabba cash.

När han nu i Kriget är slut läser sin egen bok, om sitt eget liv utökas lyssningsupplevelsen ännu en dimension. Han låter som sin mamma, han dominerar i rollen som sig själv som liten grabb och han ger röst åt ett dussin andra personer som passerar revy under hans smärtsamma uppväxt. Jag brukar kalla Stefan Sauk för karaktärsvirtuos och det här är definitivt Sauk-klass.

Det är sorgligt utan att man blir ledsen, det är orättvist utan att man blir arg.
Jag tycker juryns motivering säger allt:
”Det extrema i det vardagliga och det vardagliga i det extrema skildras i Morgan Allings ”Kriget är slut”. En osentimental uppläsning av författarens uppväxt utan att svika barnets perspektiv.”

From → bokförlag

Leave a Comment

Leave a comment